zoeken

Rhenus Lub introduceert Oil As A Service

logo-rhenus-lub.jpg

Rhenus Lub uit Nijkerk is al sinds 2003 actief op de Nederlandse markt als specialist in industriële smeermiddelen. Met hun brede assortiment watermengbare en niet-watermengbare koelsmeermiddelen en hoogwaardige vetten – allemaal ‘Made in Germany’ – zijn ze een bekend gezicht in de metaalbewerking en verspaning. Kortgeleden introduceerden ze een nieuw concept als antwoord op verschillende ontwikkelingen in de branche: Oil As A Service, olie als dienstverlening. “Service gekoppeld aan onze producten was altijd al belangrijk, maar met het oog op de toekomst is het noodzaak”, zegt Marcel Gros, Managing Director.

Verhoogde regeldruk

De overheid heeft in toenemende mate aandacht voor het beperken van de inhoudsstoffen in smeermiddelen. Dat gezondheid voorop staat is helder, het is het belangrijkste dat we hebben. “Daarom ben ik een 100% voorstander van de toenemende wetgeving op dat gebied. Bovendien is het ook economisch het best. De werknemer is het echte kapitaal van de onderneming, dus we moeten investeren in gezondheid. Wat we wel zien is dat het ons voor nieuwe uitdagingen plaatst.”

HR-rhenus-lub.jpg 

24/7 draaien 

De 24-uurseconomie is niet voorbij gegaan aan de metaalbewerking en de verspaning. Waar banken eerst dagen draaiden van acht uur, draaien ze tegenwoordig 24 uur per dag, zeven dagen in de week. “Ook dat is een ontwikkeling waar we niet omheen kunnen. En het lijkt zelfs een beweging te zijn die tegen het verdwijnen van de inhoudsstoffen ingaat. Je zit dus met een toenemende druk op het koelsmeermiddel, maar de stoffen die het vroeger langer goed hielden, zoals formaldehyde, die gaan eruit. ‘Hoe ga je met die ontwikkelingen om?’, is dan de vraag.”

Een blik op de toekomst

“Toen wij nadachten over de toekomst van de koelsmeermiddelen kwamen we tot de conclusie dat we een nieuw product moesten gaan ontwikkelen”, aldus Gros. In dat proces namen ze mee dat de kennis die je nodig hebt om koelsmeermiddelen optimaal tot hun recht te laten komen steeds verder van de opleidingen afstond. En het product dat ze ontwikkelden werd niet alleen een product, maar ook een dienst.

Oil as a Service

“We ontwikkelden een betaalbaar automatisch bijvulsysteem: de Fluid Fill Matic.” Maar dat was niet alles. Ze beseften ook dat goede, structurele dienstverlening van hoog niveau het antwoord zou zijn op de uitdagingen van het heden en de toekomst. Daarom ontwikkelden ze Oil As A Service. Door constant te meten, automatisch bij te vullen en de volumes in de reservoirs maximaal te houden, blijven koelsmeermiddelen langer goed en wordt de volle potentie eruit gehaald. “Zo kun je veel langer blijven draaien zonder allerlei problemen.”

Resultaten

De eerste resultaten van het nieuwe concept zijn veelbelovend. De verwachtingen die ze hadden over het effect van Oil As A Service blijken te kloppen. “Verschillende van onze klanten merken direct de voordelen. Het werkt gewoon. En dat kun je duizend keer zeggen, maar als je het dan ziet gebeuren geeft dat wel een goed gevoel.”

Interesse in Oil As A Service of in de Fluid Fill Matic? Of heeft u vragen over het gebruik van uw koelsmeermiddelen? Neem dan contact op met Marcel Gros of één de medewerkers van Rhenus Lub via tel.nr. 0318 59 61 80, mail naar info@rhenuslub.nl of kijk op www.fluidfillmatic.nl.