zoeken

 helpt boegschroeffabrikant de goede kant op

Grotere vaartuigen en zeker als ze zeewaardig zijn, worden meestal uitgerust met een boegschroef om de manoeuvreerbaarheid van het schip in open water te verbeteren.

171107_Brunvoll_Control_System.jpg

De boegschroef geeft de stuurman meer controle en kan helpen om snel een schip te draaien.

Brunvoll AS is een wereldwijde fabrikant van maritieme aandrijfsystemen met het hoofdkantoor in Molde, Noorwegen. Het bedrijf heeft meer dan 8.000 complete boegschroeven geleverd op meer dan 5.000 verschillende cruiseschepen, containerschepen en zeeschepen.

Brunvoll's aanbod bestaat uit vijf verschillende types boegschroeven, die elk beschikbaar zijn in verschillende maten, van 90 tot 300 centimeter doorsnede en motorvermogen tussen de 150-4500 pk.

Roy Unhjem, servicemanager bij Brunvoll, vertelt “Normaal gesproken leveren we ongeveer 350 boegschroeven in verschillende varianten. Naast de standaardversie hebben we ook een variant met extra schokabsorptie. Deze vermindert geluid en trillingen en wordt voornamelijk verkocht voor cruiseschepen.

“De huidige boegschroeftunnels worden vervaardigd in drie verschillende materialen. De buitenkant van de tunnel die de schroef omringt is gemaakt van plaatstaal, gesneden, gerold en gelast. Het huis is van gietijzer. De rotorplug en het propellerblad zijn in een legering van nikkel, aluminium en brons uitgevoerd. In extreme gevallen hebben we componenten nodig in zuurbestendig staal.”

Het vervaardigen van de schroef wordt meestal 's nachts onbemand uitgevoerd. Gezien de samenstelling van de materialen vraagt dit om een zeer nauwkeurig en betrouwbaar productieproces en gereedschappen.

De Dormer roodring Shark tap is voornamelijk ontworpen voor gelegeerde staalsoorten. De veelzijdigheid van de rode Shark tap zorgt ervoor dat hij breed inzetbaar is in verschillende materialen. Bijvoorbeeld voor het tappen van schroefdraad voor bevestiging van de propeller aan de rotor.

De gespiraliseerde roodring Shark tappen zijn achtergeslepen, hierdoor wordt het risico van uitbrokkelende snijkanten vermindert en het koppel bij de retourgang verlaagd.  De speciale spaangroefgeometrie bij de gespiraliseerde tappen voorkomt spaanophoping.

Om de optimale productiviteit en veiligheid te waarborgen, werd bij de onbemand draaiende machines een snijsnelheid aangehouden van 25 m/min. De ideale snijsnelheid in dit nikkel-aluminiumbrons is echter 35 m/min. Als test stelde Brunvoll de snijsnelheid van de Dormer roodring Shark in op 50 m/min, wat dus een verdubbeling is van het oorspronkelijke.

De roodring Shark is een van tappen uit het kleurring assortiment van Dormer. Dit zijn de materiaal specifieke tappen die door een unieke combinatie van basismateriaal, geometrie en coating populair zijn geworden als betrouwbaar en hoogproductief productiemiddel.

Elke kleur staat voor een specifieke groep materialen waardoor snel herkend wordt waar de tap voor inzetbaar is.

Dormer Pramet breidt het programma van de Sharklijn verder uit naar nieuwe uitvoeringen voor on- en laaggelegeerde staalsoorten (Geelring) en voor roestvaste staalsoorten (Blauwring). Beide hebben een verder verbeterde spaanafvoer waardoor draad tot 3xD diep vervaardigd kan worden in blinde gaten.

171107_E260_angle.jpg171107_Brunvoll_tap.jpg

Voor meer informatie over de rode Shark tap of een van de overige materiaalspecifieke tappen van Dormer bezoek onze website www.dormerpramet.nl of neem contact met ons op.